موزاییک اصفهان

تولید و عرضه انواع موزاییک
Search

موزاییک ها از چه چیزی تشکیل شده اند؟

جستجو

دسته بندی ها

دسته‌ها

در این مطلب از اصفهان موزاییک، قصد داریم شما را با اجزای تشکیل دهنده موزاییک آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

موزاییک از دیر باز در ایران بسیار محبوب بوده و در ساختمان سازی مورد استفاده قرارمی گیرد. به طور کلی، موزاییک از سیمان و یا بتن و قطعه سنگ های درجه بندی شده رنگی و غیره تشکیل شده است. موزاییک ها بر اساس نوع تولید پرسی و یا ویبره ای مقاومت فشاری خاص خود را دارا می باشند و برای کاربردهای مختلف استفاده می گردند. مقاومت فشاری، استقامت در برابر تغییرات هوایی و سرما و گرما، میزان جذب آب مشخص کننده کاربرد موزاییک برای داخل و یا خارج ساختمان می باشد.

موزاییک پلیمری فرش شده در جلوی درب
انواع موزاییک در یک تصویر

موزاییک چیست؟

موزاییک از لحاظ لغوی به تصویری که با چیدن قطعات منظم کوچک و رنگی سفالی در کنار هم ایجاد می شود، موزاییک یا معرق و یا سفال گفته می شود. ولی بعدها موزاییک به قطعه ای از مصالح ساختمانی تبدیل گردید ودر کشورهای اروپا از جمله آلمان و ایتالیا بسیار محبوب گردید و مورد استفاده قرار گرفت.

مواد اصلی تشکیل دهنده موزاییک

سیمان (بر اساس طرح و کاربرد موزاییک ، سیمان سفید و یا سیمان سیاه و یا سیمان رنگی  استفاده می گردد)

  • ماسه بادی و یا دانه های شن
  • آب
  • پودر سنگ
  • رنگهای شیمیایی که برای ترکیب های مختلف متفاوت می باشد.
  • سیمان رنگی جهت لایه روین، از سیما نسفید هم برای لایه روین استفاده می شود.
  • سنگ ریزه
  • شن و ماسه

بخش های اصلی موزاییک

لایه زیرین موزاییک

در واقع موزاییک دارای دو لایه، لایه زیرین و لایه رویین، می باشد. لایه زیرین ضخامت بیشتری نسبت به لایه رویین دارا می باشد؛ زیرا باید فشار بیشتری را تحمل نماید. مواد تشکیل دهنده این لایه تقریبا مانند لایه رویین (لایه بالایی) است ولی طرح در صورتی که دارای سنگدانه باشد در این لایه قرار داده نمی شود و این لایه تقریبا نقش تحمل فشار را بر عهده دارد و لایه از لحاظ طرح ساده می باشد.

لایه رویه موزاییک

این لایه دارای ضخامت کمتری است  و طرح و سنگدانه بر روی همین لایه قرار می گیرد. مواد تشکیل دهنده این لایه سیمان ،آب ،پودر سنگ، رنگ و سنگ دانه های رنگی می باشد. این لایه عملا فشار را به لایه زیرین خود منتقل می نماید.

پینشهاد می کنیم از موزاییک حیاطی شیار دار (نابینایان) در رنگ بندی مختلف دیدن فرمایید.

عمده موزاییک ها دارای دو لایه و بعضی از آنها از یک لایه تشکیل شده اند. موزاییک های تک لایه ای به روش پرسی توسط تولیدکنندگان تولید می گردد و دستگاه پیچیده ای برای تولید آن نیاز نمی باشد؛ همچنین نیاز به ساب خوردن دارند.

در سال های قبل به صنعت موزاییک سازی اهمیت زیادی داده نمی شد، ولی با پیشرفت صنعت ساختمان و زیاد تر شدن کارخانه های تولید موزاییک و افزایش تقاضا برای زیبا کردن منازل و محوطه ها، این صنعت نیز رشد بیشتری نمود و روش های تولید موزاییک هم پیشرفت کرد.

تصویر موزاییک حیاطی و پلیمری
موزاییک حیاطی و پلیمری

کاربرد موزاییک در ساختمان

نقش اصلی موزاییک پوشاندن کف های می باشد ولی اصولا موزاییک در مرحله نازک کاری ساختمان استفاده می گردد. حالا بسته به نوع موزاییک می تواند کف حیاط باشد و یا کف پشت بام یا باغ و ویلا.

موارد کاربرد موزاییک در زیر به اختصار بیان شده است:

  • کفپوش حیاط، پیاده روها و راه پله ها
  • کفپوش پشت بام
  • کفپوش پارکینگ
  • سنگ فرش معابر ، محوطه ویلا

مواد تشکیل دهنده موزاییک نسبت به سایر کفپوش های مشابه بسیار مقرون به صرفه و ارزان می باشد و از لحاظ استقامت نیز بسیار محکم  و در واقع مقاومت فشاری بسیار بالایی دارد.

انواع موزاییک کدامند؟

معمولی: از دولایه تشکیل می شود. در قالب چدنی یا فولادی ریخته شده، به آن آب داده شده و سپس بعد از خشک شدن ساب می خورد.

شسته: 5 ساعت در گرم خانه می ماند تا آب فیزیکی خود را از طریق گرما دست دهد. 

تک لایه: با ضخامت 17 میلیمتری، دارای وزنی سبک تر از موزاییک معمولی و مناسب برای پشت بام و سالن ها است. بهترین گزینه برای فرش کردن پشت بام است چون استحکام بالا و جذب پایین آب را دارد.

سیمانیسنگ دانه تزیینی ندارد و شیار و طرح ساده دارد.

سنگ دار: در سطح رویه، سنگ تزئینی دارد. 

شیار دار: در سطح رویه فرورفتگی و برجستگی دارد.

پلاکی: اندازه این سنگ ها بر حسب ابعاد موزاییک متفاوت است

روش تولید موزاییک

پرسی:  موزاییک از طریق فشار دستگاه پرس، ایجاد تراکم می کند.

ویبره ای: در فرایند تولید فشاری وجود ندارد و تراکم ها با دستگاه لرزاننده ایجاد می شود.

پینشهاد می کنیم به منظور اشنایی بیشتر با موزاییک ویبره ای، از موزاییک تیشه ای ویبره ای در ابعاد و اندازه های مختلف دیدن فرمایید.

سنگ فرش - فرش شده در پیاده رو باغ
سنگ فرش

طبقه بندی موزاییک ها بر اساس شکل ظاهری و نمای سطح رویه

نوع سیمانی: در سطح رویه فاقد سنگ دانه های تزئینی است و تنها دارای شیار و طرحهای ساده است.

موزاییک سنگ دار: در سطح رویه ی آن از سنگ های تزئینی استفاده می شود. همچنین به 3 صورت شیاردار (طرح دار)، صاف و شسته توسط تولید کنندگان، ساخته می شود.

نوع شیاردار: در سطح رویه آن به اشکال مختلف دارای فرورفتگی و برجستگی بوده و به عنوانه فرش کف پیاده رو و محوطه استفاده می شود.

موزائیک شسته شده: در سطح موزاییک شسته، دانه های شن به صورت برجسته نمایان است.

 موزائیک پلاکی : در سطح رویه آن مصالح ساختمانی سخت و صیقل پذیر وجود دارد و اندازه این سنگها برحسب ابعاد متفاوت است و به صورت صاف ساخته می شود.

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟ کارشناسان اصفهان موزاییک در تمامی ساعات روز و از طریق تمامی پیام رسان ها و خطوط تلفنی، آماده ارائه مشاوره رایگان به شما هستند.

سخن پایانی

موزاییک کف پوشی متراکم و در حقیقت یک نوع بتن است که تراکم خود را از طریق فشار پرسی و یا از طریق لرزش به دست می آورد. مواد تشکیل دهنده موزاییک شامل ماسه، سیمان، سنگ دانه، پودر سنگ و آب بوده و در ابعاد و طرح های گوناگون وجود دارد. موزاییک، گونه های متنوعی دارد که بهتر است هنگام خرید از این محصول شناخت مختصری داشته باشیم و نسبت به مواد تشکیل دهنده آن هم اطلاعاتی کسب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *